Köksliv

Stjärnanis i dessert

Kategori: Tankar

Har funderat på detta länge nu, att kunna putta in stjärnanis i en dessert med äpple till hösten. jag tänker mig en äppelkaka, en stjärnanissås istället för vaniljsås med kardemumma och vanilj. Jag tror att om man kan få en balans på stjärnanis och äpple så kommer det funka men det känns ändå som att stjärnanisen måste lyftas fram utan att bli för skarp, har även en idé om att koka själva stjärnanissåsen med fänkål, visst det låter helt sinnesförvirrat men båda har en lakritston i sig så jag tror att det faktiskt kan funka. Sen då? kanske lite kola (dulche) och kardemummacrumble? skulle även vilja göra nåt mer med fänkålen när jag nu tänker på det, kanske göra ett pulver?

Har även en rätt med jordnötter och rostad vit choklad som kommer till hösten, har bara de två smakerna i huvudet men det känns spännande jag kommer att försöka sätta mig i veckan som kommer och spåna vidare märkte även att salt lyfter smakerna mot varandra är väldigt sugen på att bara konstruera en simpel Bar/ chokladkaka. Kanske göra en rostad vit chokladcreme.
Kex i botten, jordnötssmör med mjölkchoklad (sex för gommen) Kex ovanpå, rostad vit chokladcreme, kex låta den stelna i kylen, doppa den i choklad, rulla i krossade jordnötter, salt och rostad vit choklad, Fan jag måste testa på onsdag,uppdatering kommer.
Kommentera inlägget här: